دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مان موهان سینگ، نخست‌وزیر هند که برای سفری 2روزه به مسکو رفته بود با دستی پر به دهلی نو برمی‌گردد. در سفر مسکو دولت‌های هند و روسیه 3 موافقت‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش رویترز، یکی از موافقت‌نامه‌ها مربوط به ساخت مشترک هواپیمای ترابری نظامی است. دیگری نحوه بازپرداخت بدهی هند به روسیه را مشخص می‌کند. همچنین قرار شد شرکت‌های روسی برای مشارکت در توسعه منطقه ویژه اقتصادی ایالت اوریا در هند وارد عمل شوند.

مقرر شد هند و روسیه در مطالعات فضایی درباره قمر ماه همکاری کنند. براساس توافق صورت‌گرفته هند در طرح پرتاب سفینه به ماه در 2011 تأمین موشک و تجهیزات لازم را برعهده خواهد داشت.

حجم مبادلات تجاری میان روسیه و هند در  2006 به حدود 3 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید، اما در 8 ماه نخست امسال  میلادی مسکو و دهلی‌نو حدود 7/2 میلیارد دلار مبادله تجاری داشته‌اند.

از بهمن ماه سال گذشته که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از هند دیدار کرد، روابط 2کشورآشکارا شتاب و گسترش یافته است.

نخست‌وزیر روسیه در دیدار با میهمان هندی خود اظهار امیدواری کرد تا  2010 حجم مبادلات تجاری 2 کشور به رقم 10 میلیارد دلار در سال برسد.

در جریان سفر سال گذشته پوتین به هند، روسیه در روابط با این کشور سنگ تمام گذاشت و قرار شد در زمینه تولید موتور جت و راکتور هسته‌ای با هم همکاری کنند.

مشارکت روسیه در تولید موتور جت و ساخت راکتور در هند آنقدر جذاب و مهم است که نخست‌وزیر هند بی‌محابا خطاب به پوتین در کرملین می‌گوید: دوستی با روسیه در مدت زمان طولانی موفقیت آمیز بوده  است.

البته نظر روسیه نسبت به هند نیز این‌گونه است، چنان‌که ویکتور زوبکوف نخست‌وزیر روسیه نیز در دیدار با همتای هندی خود، دهلی را شریک مهم راهبردی روسیه خواند و بر توسعه روابط با آن کشور تأکید کرد.

روابط روسیه و هند از سطح فروش تجهیزات و کالا فراتر رفته و روسیه عملاً در عرصه‌هایی که باعث ارتقای توان ملی هند می‌شود با دهلی تعامل می‌کند.

کد خبر 36437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز